Pages

Tuesday 28 February 2012

Menjaga Buku Teks


Sesi persekolahan tahun ini sudah pun bermula . Jadi mulai minggu ini, pasti proses pembelajaran sudah pun bermula di sekolah masing-masing.

Antara bahan pembelajaran yang paling penting di sekolah ialah buku teks. Buku teks dianggap sebagai sumber rasmi pembelajaran kerana berdasarkan kandungannya proses pembelajaran dalam kelas dijalankan.

Buku teks mengandungi pelbagai maklumat dan ilmu pengetahuan baru yang perlu diketahui oleh pelajar. Seandainya buku itu tidak ada atau  rosak, pasti pelajar akan menghadapi masalah apabila proses pengajaran dan pembelajaran bermula.

Pelajar yang layak menerima buku teks di bawah Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT) sebahagiannya sudah menerima buku tersebut  sebelum cuti persekolahan akhir tahun lalu,

Pada tahun ini, seramai 2.52 juta orang pelajar sekolah rendah menerima buku
teks di bawah SPBT.

SPBT diberikan kepada pelajar yang ibu bapa mereka berpendapatan RM1 500 ke bawah dan pelajar sekolah jenis kebangsaan yang ibu bapanya berpendapatan RM1 000 ke bawah.

Bagi mereka yang berkemampuan, buku teks perlu dibeli sendiri.
Bagaimanapun, sama ada membeli sendiri atau diperoleh menerusi SPBT, pelajar sewajarnya menjaga keselamatan buku teks supaya tidak rosak dan tahan lebih lama.

Penjagaan buku teks supaya sentiasa dalam keadaan baik perlu. Ini kerana buku teks yang sama akan terus digunakan dari tahun demi tahun sehinggalah kandungannya disemak semula.

Sehubungan itu, pelajar sepatutnya mengamalkan sikap cintakan harta benda, termasuk buku teks, sama ada buku itu diperoleh dengan cara membeli sendiri atau pinjaman.

Antara cara yang boleh dilakukan ialah membalut buku itu supaya kulit dan kandungannya tidak rosak. Jika dahulu, kebanyakan pelajar membalut buku teks menggunakan bahan yang murah atau kertas terpakai seperti kertas minyak, akhbar, majalah lama, pembalut hadiah dan sebagainya.

Selain itu, pelajar juga boleh menggunakan plastik lutsinar untuk dijadikan pembalut. Tambahan pula, kini terdapat pembalut buku plastik yang telah siap berpelekat. Ini memudahkan kerja-kerja membalut buku.

Kepada pelajar yang menerima buku teks di bawah SPBT, mereka seharusnya berterima kasih mendapat bantuan itu. Sebagai tanda terima kasih, buku teks itu perlu dijaga supaya ia sentiasa berada dalam keadaan baik dan dapat digunakan oleh pelajar lain pada tahun berikutnya.

Begitu juga dengan pelajar yang membeli sendiri buku teks. Langkah yang sama perlu dilakukan sebagai tanda berterima kasih kepada ibu bapa yang telah mengeluarkan wang yang banyak untuk membeli buku itu.

Jika pelajar menjaga buku teks itu dengan baik, pasti ibu bapa tidak perlu membeli buku yang sama untuk kegunaan anak pada tahun berikutnya, melainkan kandungan sesuatu buku itu sudah disemak semula.

Sunday 19 February 2012

Teknik Belajar

1)PANDUAN MENCATAT NOTA
·         Nota adalah merupakan bahan yang dicatat oleh seseorang pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Mencatat nota perlu kerana anda tidak perlu mengingat semua apa yang telah dipelajari. Nota menjadi bahan rujukan apabila kita terlupa sesuatu maklumat atau fakta.
·         Mencatat nota adalh satu seni. Nota yang sistematik, tersusun dan dalam bentuk yang menarik, dapat meningkatkan daya ingatan pelajar dan keberkesannya dalam proses pembelajaran. Kemahiran ini boleh dipelajari dan diperbaiki dengan usaha, latihan dan minat pelajar-pelajar.
·         Oleh itu, seorang pelajar seharusnya mencari dan berusaha untuk mempraktikan teknik-teknik dan selok belok untuk menyediakan nota yang bermutu.


Mengapa perlu Membuat nota ?
·         Semasa mencatat nota, anda menggunakan otak untuk berfikir secara kritis, analitik, dan kreatif untuk menapis isi-isi penting semasa cikgu mengajar atau semasa sedang membaca.
·         Dapat membantu pelajar mengimbau kembali apa yang telah diipelajari daripada guru atau apa yang kita baca.
·         Nota merupakan rekod kekal yang boleh dirujuk bila-bila masa atau apabila terlupa.
·         Mencatat nota adalah satu kaedah berkesan untuk pengukuhan.
·         Nota membolehkan pelajar tidak perlu mengingat semua yang telah dipelajari.
·         Nota yang telah disediakan pada peringkat awal boleh membantu pelajar membuat rujukan akhir sebelum menghadapi peperiksaan.   


 
Nota daripada buku teks
 
Pelajar yang menganggap mencatat nota daripada buku teks hanya membuang masa , haruslah berfikir semula. Mencatat nota daripada buku teks atau rujukan ada banyak kelebihannya. Misalnya:
·          Membantu pelajar memhami pelajaran
·          Berguna jika tidak mampu membeli buku rujukan
·          Dapat melatih berfikir dapat memningkatkan penguasaan berfikir dalam sesuatu topik.

Teknik Mencatat Nota

 
Berikut ada beberapa panduan di mana pelajar boleh menggunakannya untuk mencatat nota:
·         Buat persediaan yang lengkap-misalnya pen,pensil,kertas dan buku.
·         Tuliskan tajuk nota yang hendak dibuat.
·         Kenalpasti kata kunci. Gunakan formula [4 w + h]
What [Apa]
Why [kenapa]
When [bila]
Where [di mana]
How [bagaimana]
·         Catatkan isi-isi penting sahaja seperti definisi, keterangan dan penjelasan.
·         Lukiskan gambarajah atau carta yang sesuai.



Ciri-Ciri Nota Yang Baik

 
·         Terdiri daripada isi-isi penting [utama].
·         Nota biarlah terang, kemas dan mudah dibaca.
·         Nota ditulis di dalam buku catatan yang khas untuk sesuatu mata pelajaran.
·         Catatkan isi-isi penting sahaja dengan menggunakan ayat sendiri.
·         Gunakan dalam bentuk point, elakan menyalin ayat yang panjang.
·         Kalau perlu gunakan kependekan ejaan yang anda boleh faham.
·         Gunakan pen pelbagai warna untuk menarik perhatian mata dan minda anda seterusnya membawa kepada penumpuan ketika membaca.
·         Contoh-Contoh Nota
Peta Minda
Carta
Grafik 


2)TEKNIK BELAJAR BERKESAN

 
Bagi mereka yang telah berjaya dengan cemerlang,beberpa pendekatan belajar telah diamalkan. Para pengkaji teknik belajar telah juga menghasilkan beberapa pendekatan pembelajaran yang berkesan.

Terpulang kepada kita sebagai pelajar untuk mengikuti teknik mana yang paling sesuai dan paling mudah difahami. Untuk membantu pelajar di sini terdapat beberapa teknik belajar akan diutarakan.


Teknik Belajar 5R-STUV
 
·         Recopy [salin semula]
·         Rework all model 5 x [buat semula contoh/cepat/5x]
·         Recite out loud Repeatedly [lafaz kuat berulang kali]
·         Recheck [semak semula]
·         Reasonnablenes [jawapan berpatutan/sebaliknya]
·         S-sumarize [ringkaskan nota penting]
·         T-test yourself [uji diri anda]
·         U-use [gunakan]
·         V-visualize [bayangkan selalu]

 
Teknik Belajar Secara Pembayangan

 
·         Kita mempunyai apa yang dinamakan otak kanan dan otak kiri. Otak kiri melibatkan pemikiran bercorak 'akademik' seperti perkataan, nombor, kebolehan saintifik, matematik, bahasa, analisisi dan penggunaan tangan kanan.
·         Otak kanan pula melibatkan aktiviti bersangkutan irama, imaginasi, warna, khayalan, ilham, corak, dimensi dan penggunaan tangan kiri.
·         Persoalan yang timbul adakah kita menggunakan kedua-dua bahagian otak dengan bijaksana. Umpamanya adakah kita selalu menggunakan otak kanan kita untuk menghayalkan pelajaran atau atau adakah ia selalu digunakan untuk menghayalkan dan mengimaginasi masalah peribadi, angan-angan kosong, dendam, hasad-dengki,amalan ilmu hitam dan perasaan yang tidak berhubungkait dengan pelajaran.
·         Jika otak bahagian kanan ini belum lagi digunakan sepenuhnya untuk mengkhayalkan pelajaran, maka masanya telah tiba kita mengkikis semua khayalan dan imaginasi kosong dan segerakan gunakan setiap saaat yang ada untuk khayalan digunakan untuk membayangkan pelajaran.
·         Teknik pembayangan perlu penumpuan. Penumpuan yang serius amat perlu. Sebaik-baik suasana ialah yang sunyi sepi seperti semasa berehat, semasa berbaring sebelum tidur malam, semasa duduk berseorangan menenangkan fikiran, semasa menumpang bas atau teksi, semasa di stesen bas dan lain-lain.


Sebagai contoh kita ambil suasan berbaring sebelum tidur. Bilik sudah gelap> Keadaan sunyi sepi. Dalam suasana ini, tenangkan fikiran. Mula bayangkan soalan-soalan, raja, sifir, graf dan apa juga yang telah dipelajari. Bayang ia satu demi satu. Untuk menguatkan tumpuan tulis, lukis apa yang diingat di atas tilam dengan menggunakan telunjuk anda. Amalakan ini setiap malam. soal diri anda, satu ke satu soalan, mata pelajaran ke mata pelajaran sehinggalah tertidur. Ulangi bila terbangun di tengah malam. Amalkan ia dari sehari ke sehari, seminggu ke seminggu, sebulan ke sebulan bermula ddari tingkatan 1 hingga ke tingkatan 6. Bila ruangan khayalan ini dipositifkan dengan fikiran sehat, anda akan rasakan hasil usaha ini. Bagi anda yang belum mengamalkannnya, cuba mula dari sekarang.

Teknik Belajar PV3RQUS
·         Preview (tinjauan awal)
·         Question (soal diri)
·         Read & Underline (Baca,garis dan tanda)
·         Recite & write (lafaz dan tulis nota)
·         Review (tinjauan akhir)
·         Sumarize (ringkaskan)
·         Test yourself (uji diri anda)
·         Use (gunakan)
·         Visualize (bayangkan)

7 Cara Cemerlangkan Otak
·         Positive mental attitude & positive physical action.
·         Air-clean air for the brain.
·         Mental Challenges for the brain.
·         Food for the brain.
·         Exercise for the brain.
·         Sleep for the brain.
·         Meditation & power brain.

Amalan peningkatan daya ingatan
·         Faham.
·         Jarakkan/pecahkan masa belajar.
·         Lafazkan isi penting dengan cara yang kuat.
·         Percaya pada diri sendiri.
·         Ulang berkali-kali.
·         Guna kata kunci, kata isyarat. kata rahsia & ungkapan lucu.
·         Ulangkaji semasa berbaring sebelum tidur & semasa bangun tidur.