Pages

Tuesday, 7 February 2012

Cara Penjualan dan Pembelian Buku Terpakai


BooQu ataupun Book Qualtiy merupakan perniagaan Internet yang menjual dan membeli buku-buku terpakai kepada pelajar IPTA,IPTS,sekolah dan orang awam.Antara buku-buku terpakai ialah:-Buku Teks,Majalah dan Sample Kerja Kursus.

Book Quality


Cara BooQu Menjual Buku-Buku Terpakai:

1)Senarai buku yang akan di jual akan di maklumkan oleh BooQu di blog dan Facebook Page.


2)Sekiranya pelanggan ingin membeli buku terpakai,pelanggan boleh membuat pesanan atau lawati Facebook Page BooQu:

                - http://booqu-online.blogspot.com/
                - uzaimi_90@yahoo.com

3)Pelanggan akan menerima buku yang telah di tempah berdasarkan masa dan tempat yang telah di tetapkan oleh BooQu.


Berikut merupakan langkah yang perlu dilakukan oleh pelanggan untuk menjual buku-buku terpakai kepda BooQu:

1)Mengumpulkan buku-buku terpakai yang ingin di jual

2)Menghantar e-mail atau komen di Facebook Page BooQu :

                - booqu2011@gmail.com
                - http://booqu-online.blogspot.com/
                - uzaimi_90@yahoo.com

3)BooQu akan menetapkan tempat dan masa untuk menerima buku-buku terpakai dari pelanggan

4)BooQu akan menerima buku-buku terpakai dari pelanggan berdasarkan masa dan tempat yang telah ditetapkan

5)BooQu akan menjual buku terpakai tersebut  berdasarkan permintaan pelanggan lain.

Perpustakaan Di Malaysia



Di Malaysia,terdapat beberapa jenis perpustakaan yang mempunyai pelbagai jenis buku

Berikut merupakan jenis perpustakaan di Malaysia:



  A)    Institut Pengajian Tinggi Awam ( IPTA)

Universiti Malaya (UM), Kuala Lumpur
Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Selangor
Universiti Putra Malaysia (UPM), Selangor
Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Johor
Universiti Utara Malaysia (UUM), Kedah
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Kuala Lumpur
Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Sarawak
Universiti Malaysia Sabah (UMS), Sabah
Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Perak
Universiti Teknologi MARA (Uitm), Selangor
Universiti Sultan Zainal Abidin(UniSZA)Kuala Terengganu
Universiti Teknikal Malaysia Melaka (Utem), Melaka (Dulu KUTKM)
Universiti Malaysia Perlis (Unimap), Perlis (Dulu KUKUM)
Universiti Malaysia Pahang (UMP), Pahang (Dulu KUKTEM)
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Johor (Dulu Kuittho)
Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Terengganu (Dulu KUSTEM)
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Negeri Sembilan (Dulu KUIM)
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Kuala Lumpur (Dulu ATMA)
Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Kelantan
  

  B)    Kolej Universiti

Asia Pacific University College Of Technology & Innovation (UCTI)
Kolej Universiti Antarabangsa INTI, KL
Kolej Universiti Antarabangsa Sedaya, KL
Kolej University Binary, Selangor
Kolej Universiti HELP, KL
Kolej Universiti Insaniah (KUIN), Kedah
Kolej Universiti Infrastruktur Kuala Lumpur (KLIUC)
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), Selangor
Kolej Universiti Sunway, Selangor
Kolej Universiti Taylor, Selangor
Kolej Universiti Teknologi Antarabangsa Twintech, Selangor
Kolej Universiti Teknologi Dan Pengurusan Malaysia (KUTPM), Selangor
Kolej Universiti Terengganu Advanced Technical (Tatiuc), Terengganu (Dulu TATI)

   C)    Institut Pengajian Tinggi Swasta ( IPTS)
 FTMS De Monfort University, Kuala Lumpur
Universiti Industri Selangor (UNISEL), Selangor
Universiti Kuala Lumpur (Unikl), Kuala Lumpur
Universiti Monash Malaysia, Selangor
Universiti Multimedia (MMU), Selangor
Universiti Nottingham Malaysia (Unim), Kuala Lumpur
Universiti Perubatan Antarabangsa (IMU), Kuala Lumpur
Universiti Sains Dan Teknologi Malaysia (MUST), Selangor
Universiti Teknologi Curtin, Sarawak
Universiti Teknologi Swinburne Malaysia, Sarawak
Universiti Teknologi Petronas (UTP), Perak
Universiti Tenaga Nasional (UNITEN), Selangor
Universiti Terbuka Malaysia (OUM), Kuala Lumpur
Universiti Tun Abdul Razak (UNITAR), Selangor
Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR), Selangor
Universiti Terbuka Wawasan, Pulau Pinang
Universiti Antarabangsa Al-Bukhari, Johor
Universiti Antarabangsa Al-Madinah (MEDIU), Selangor
Universiti Teknologi Kreatif Limkokwing, Selangor
Universiti E-Asia, Kuala Lumpur
Universiti Perubatan, Sains Dan Teknologi Asia (AIMST), Kedah

   D)    Perpustakaan Awam
Perpustakaan Negeri Melaka
Perpustakaan Negeri Johor
Perpustakaan Negeri Perlis
Perpustakaan Negeri Selangor
Perpustakaan Negeri Kedah
Perpustakaan Negeri Pahang
Perpustakaan Negeri Terengganu
Perpustakaan Negeri Sabah
Perpustakaan Negeri Pulau Pinang
Perpustakaan Negeri Kelantan
Perpustakaan Memorial Kuala Lumpur
Perpustakaan Negeri Perak
Perpustakaan Negeri Negeri Sembilan
Perpustakaan Negeri Sarawak

   E)    Perpustakaan Khusus

Women's Affairs Division (HAWA),
Kementerian Pertahanan
Kementerian Belia Dan Sukan
Hospital Kuala Lumpur
Institute Of Medical Research
Public Health Institute
National Heart Institute
Forest Research Institute, Malaysia
Malaysian Judiciary Library
Judiciary And Legal Training Institute
The Attorney General Chambers
Perpustakaan Parlimen Malaysia
Pusat Islam, Jabatan Perdana Menteri
Kementerian Penerangan, Pusat Maklumat (MOI)
Radio Televisyen Malaysia
Filem Negara Malaysia
Arkib Negara
Muzium Kebangsaan Malaysia
The National Treasury
Jabatan Hasil Dalam Negeri
Institut Penilaian Negara
Kementerian Perikanan, Institut Penyelidikan Perikanan
Bahagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS)
Land And Cooperative Department
Kementerian Perdagangan Dan Perindustrian
Kementerian Perhubungan Luar Negara
Jabatan Kerja Raya
Anti Narcotics Task Force
Jabatan Alam Sekitar
Department Of Survey Mapping Malaysia
Pejabat Statistik Malaysia
Securities Commission Information Resource Center

Takwim Pesta Buku 2012


Mungkin ramai pelajar yang masih menunggu takwin pesta buku pada tahun 2012 ini.Berikut merupakan sebahagian daripada pesta buku yang akan diadakan sepanjang tahun 2012:
Jom Survey….

1 - 8 Feb 2012             -           UNISEL
10 - 15 Feb 2012         -           Ekspo Buku 1Malaysia Perlis
19 - 23 Feb 2012         -           Pesta Buku Utara UUM
20 - 23 Feb 2012         -           Heboh Buku USM 24 Feb 2012
27 - 29 Feb 2011         -           Pesta Buku Islam Putrajaya
29 Feb - 3 Mac 2012
   -          KPTM Bangi
5 - 8 Mac 2012            -           Pesta Buku UTM Skudai
5 - 8 Mac 2012
               -       Pesta Buku USIM, Nilai
12 - 15 Mac 2012
         -         Pesta Buku UiTM Shah Alam
19 -23 Mac 2012
           -        Pesta Buku UPSI
19 - 23 Mac 2012
         -         Fakulti Islam UKM dan Pesta Buku UPM
19 - 23 Mac 2012
         -         Asrama USIM
26 -29 Mac 2012
           -        Pesta Buku UKM

Sesiapa yang berminat boleh pergi ke tempat yang telah ditunjukkan.Terdapat pelbagai buku yang dijual sempena pesta tersebut antaranya ialah buku akademik,majalah dan novel

Koleksi Buku Perpustakaan Negara


 Peranan utama setiap Perpustakaan Negara adalah menyimpan dan memperluaskan penggunaan koleksi terbitan dalam negaranya serta koleksi mengenai negara yang diterbitkan di luar negara. Sebagai sebuah Perpustakaan Negara bagi Malaysia. Institusi ini menjadi institusi memori sejarah dan kebudayaan serta pustaka yang menyimpan, mendokumentasi dan memelihara pencapaian intelek yang telah diterjemah dalam bentuk cetak dan bukan bercetak. Koleksi Malaysiana adalah koleksi warisan negara dan bangsa Malaysia.

Monograf bermaksud buku yang meliputi semua bidang perkara seperti Karya Am, Falsafah, Agama, Sains Sosial, Bahasa, Sains Jati, Teknologi, Sains Gunaan, Kesenian, Kesusasteraan, Geografi dan Sejarah.


Koleksi Monograf (Buku) Malaysia
Koleksi Monograf Malaysiana ditempatkan di Aras 2, Tengah dan Aras 3 Timur yang terdiri daripada bahan-bahan yang diterbitkan di dalam dan luar Malaysia secara keseluruhan atau sebahagian besar kandungannya adalah mengenai atau berhubung dengan Malaysia dan penduduknya, tidak terhad tempoh penerbitan atau bahasa yang digunakan. Simbol yang diguna untuk koleksi ini ialah M (Malaysiana), MR (Malaysiana Rujukan), MB (Brosur Malaysiana), f M (folio Malaysiana) dan ff M (double folio Malaysiana).

Koleksi Monograf Luar Negara
Koleksi Monograf Luar Negara merupakan terbitan seperti buku, direktori, kamus, ensaiklopedia, buku manual, atlas, almanak, tesaurus dan bahan kit multimedia. Koleksi ini terdiri daripada pelbagai subjek perkara umum dan ditempatkan di Aras 3 Tengah, Anjung Bestari, Perpustakaan Negara Malaysia.

Jom ramai-ramai pakat ke Perpustakaan Negara.

Saturday, 4 February 2012

Isu-Isu Pendidikan di Malaysia


Tanggungjawab sistem pendidikan adalah untuk menyediakan generasi muda dengan pelbagai pengetahuan dan kemahiran supaya mereka dapat menghadapi alam dewasa. Dalam konteks menyediakan pendidikan yang ideal, tujuan dan matlamat pendidikan negara pada abad ke 21 amat jelas sekali. Kementerian Pendidikan telah menyusun dan merancang untuk memperbaiki, memperkukuh, dan mempertingkatkan mutu pendidikan negara sesuai dengan perubahan sosialisasi masyarakat hari ini. Salah satu unsur yang penting adalah memberikan peluang pendidikan yang sama kepada semua pelajar tanpa mengambil kira budaya, kelas sosial, kelompok etnik dan amalan atau cara hidup.

Dalam buku Pembangunan Pendidikan 2001-2010 (KPM, 2001). Kementerian Pelajaran Malaysia menyatakan bahawa pembangunan pendidikan dari Zaman Dasar Pembangunan hingga ke Zaman Dasar Wawasan Negara telah berjaya mencapai banyak kemajuan khususnya dalam penyediaan infrastruktur, kemudahan pendidikan dan latihan perguruan. Strategi meningkatkan peluang pendidikan berjaya mencapai sasarannya. Walau bagaimanapun, apa yang dilihat pada masa ini masih terdapat pelbagai isu yang ditimbulkan berkaitan dengan pencapaian Dasar Pendidikan Kebangsaan, antaranya perkara berhubung sengan struktur pendidikan; akses kepada pendidikan; ekuiti; kualiti tenaga pengajar; ketidakseimbangan penyediaan infrastruktur; Pelaksanaan Program PPSMI; dan kurikulum yang relevan. Ini selaras dengan pendapat Sufean (2004) yang menyatakan terdapat banyak isu pendidikan yang boleh dikatagorikan iaitu pentadbiran, peringkat pendidikan, teknologi pendidikan, organisasi sekolah dan keguruan.


Struktur Pendidikan
 
Beberapa isu berkaitan dengan struktur pendidikan antaranya termasuklah struktur pendidikan menengah yang tidak selaras kurang menepati keperluan, misalnya:
  • Bilangan tahun persekolahan struktur pendidikan Malaysia tidak sama dengan kebanyakan negara lain di dunia;
  • Tidak terdapat keseragaman dalam kemasukan ke Institusi Pengajian Tinggi (IPT) disebabkan wujudnya pelbagai haluan;
  • Kebanyakan pelajar memilih untuk menamatkan persekolahan mereka selepas Sijil Pelajaran Malaysia (SPM); dan
  • Skop kurikulum Tingkatan 1 hingga 6 sangat luas.


Akses Pendidikan
 
Selaras dengan perkembangan teknologi semasa, KPM telah memperkenalkan Teknologi Maklumat dan Komunikasi atau Information and Communication Technology (ICT) dalam pendidikan yang meliputi aspek prasarana, pengisian dan latihan guru. KPM telah melaksanakan pelbagai projek ICT dengan pembekalan komputer sebagai aktiviti utama penyediaan infrastruktur ICT. Namun isu dan masalah yang menjejaskan usaha penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Antara masalah tersebut adalah berkaitan dengan:
  • pembekalan komputer yang tidak seimbang antara sekolah bandar dan luar bandar;
  • perisian komputer untuk P&P yang sesuai sukar diperoleh;
  • latihan dalam perkhidmatan untuk guru mengendalikan sistem komputer di sekolah yang kurang berkesan;
  • penyenggaraan komputer yang kurang memuaskan di sekolah; dan
  • bilangan guru terlatih dalam ICT yang belum mencukupi.
Justeru adalah menjadi cabaran kepada KPM untuk memastikan setiap sekolah akan memperoleh komputer menjelang usaha menjadikan setiap murid dan guru celik ICT.


Ekuiti Pendidikan
 
Dalam pelaksanaan Pembangunan Pendidikan 2001-2010, setiap institusi pendidikan di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) akan dipastikan mempunyai infrastruktur yang berkesan yang mencukupi dan berkualiti untuk pelaksanaan kurikulum dan kokurikulum yang berkesan. Oleh itu, input pendidikan yang meliputi guru, peruntukan kewangan, bahan dan peralatan pengajaran serta program sokongan akan diagih secara adil ke semua sekolah bagi mengurangkan jurang perbezaan antara sekolah beruntung (advantaged school) dan sekolah kurang beruntung (disadvantaged school). (Sumber: Pembangunan Pendidikan 2001-2010, KPM).


Namun, setelah lebih kurang tujuh tahun pelaksanaan program tersebut, masih terlalu banyak sekolah-sekolah di Malaysia yang belum dapat menikmati kemudahan yang dijanjikan. Ini menyebabkan timbulnya beberapa isu yang dikaitkan dengan ekuiti atau peruntukan yang disediakan oleh KPM tidak mencukupi untuk pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Sebagai contoh, kementerian tidak menyediakan prasarana yang amat diperlukan, seperti bilik darjah yang mempunyai kemudahan khusus, terutamanya sekolah-sekolah luar bandar atau pedalaman. Selain itu, kemudahan lain seperti sumber pengajaran dan pembelajaran dan kelengkapan buku teks juga masih berkurangan.



Tenaga pengajar
 
Kekurangan tenaga pengajar yang berkemahiran turut menjadi isu dalam pelaksanaan pendidikan pendidikan yang berkesan. Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Bahagian Perancangan Pembangunan Pendidikan (BPPDP) Kementerian Pelajaran Malaysia, pada tahun 2000 sebanyak 61.8 guru terdiri daripada guru perempuan dan KPM menghadapi masalah menempatkan mereka di sekolah luar bandar, khususnya di pedalaman dan pulau. Kebanyakan sekolah di pedalaman dan pulau mendapat guru yang kurang berpengalaman atau kurang latihan. Keadaan ini juga turut menyebabkan berlaku ketidaksepadanan (mismatch) dalam pengagihan guru mengikut opsyen. Maka berlakulah keadaan di mana kebanyakan guru yang mengajar di sekolah menjadi “bidan terjun”. Guru yang bukan opsyen terpaksa mengajar mata pelajaran kritikal seperti Matematik, Sains dan Bahasa Inggeris bagi memenuhi keperluan pelajar. Disebabkan kurang pengalaman dan pengetahuan tentang subjek berkenaan maka kewibaan guru dalam menyampaikan ilmu kepada pelajar mula dipertikaikan.


Program PPSMI
 
Sejajar dengan matlamat ingin melahirkan pelajar yang “bertaraf dunia”, KPM juga telah melaksanakan Program Pengajaran dan Pembelajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). Walau bagaimanapun penggunaan bahasa Inggeris sebagai pengantar subjek sains dan matematik telah mendapat respon yang negatif daripada rakyat. Ini kerana penggunaan bahasa asing bukan sahaja merosakan kedudukan Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa ilmu, tetapi turut memusnahkan reputasi pelajar, khususnya di luar bandar. Mereka belajar melalui medium yang mereka tidak faham. Komunikasi tidak berkesan dalam pelajaran sudah tentu memberi kesan yang buruk.


Kesan globalisasi
 
Selain daripada itu, isu-isu berkaitan pendidikan juga turut melibatkan penggunaan internet. Era dunia tanpa sempadan atau globalisasi telah memudahkan maklumat diperoleh dengan cepat dan berkesan melalui internet atau laman-laman web dan sebagainya melalui komputer. Implikasinya, isu-isu Moral semasa khususnya isu-isu yang membabitkan nilai-nilai sosial menjadi begitu kompleks dan menjadi sukar untuk diselesaikan. Fenomena ini disebabkan nilai-nilai murni masyarakat Malaysia yang ingin diterapkan bercanggah dengan nilai-nilai di Barat atau negara-negara maju yang lain yang mana mereka lebih mementingkan materialistik, individualistik dan budaya kosmopolitan.
Sahsiah Pelajar
Kualiti sahsiah pelajar pada pelbagai peringkat pendidikan juga turut menjadi isu dan dipersoalkan kerana masih terdapat sebilangan pelajar rendah yang naik ke sekolah menengah, atau pelajar menengah rendah yang naik ke Tingkatan 4 memiliki kualiti sahsiah yang kurang baik. Hal ini berlaku pada kebanyakan murid tanpa mengira kaum dan agama. Sebagai contoh, tabiat merokok di kalangan pelajar, gejala vandalisme, melepak, ponteng sekolah dan sebagainya di kalangan pelajar sekolah semakin menjadi-jadi.


Isu-isu lain dalam sistem pendidikan
 
Selain isu-isu yang dikemukakan di atas, terdapat pelbagai lagi isu yang timbul berkenaan pencapaian Dasar Pendidikan Kebangsaan, antaranya:
  • Kepimpinan sekolah masih tidak dapat berfungsi sepenuhnya sebagai pemimpin pengurusan dan pemimpin pengajaran (instructional leadership) yang berkesan;
  • Pengupayaan kepada sekolah adalah terhad. Semua sekolah masih perlu mengikuti satu sistem, prosedur dan pendekatan yang seragam dan tidak mengambil kira kemampuan, keupayaan khusus dan potensi untuk sekolah melaksanakan dasar dan program pendidikan sendiri;
  • Layanan yang sama diberi kepada semua sekolah walaupun pada realitinya sekolah mempunyai keperluan, kekuatan dan kelemahan serta keupayaan yang berbeza;
  • Keselamatan di sesetengah sekolah masih belum terjamin sepenuhnya;
  • Penandaarasan bagi menjamin sekolah di Malaysia setanding dengan sekolah di negara maju adalah terhad;
  • Struktur organisasi antara lapisan pentadbiran di KPM yang tidak setara menyebabkan penyaluran dasar dan pelan pelaksanaan kurang sistematik dan berkesan;
  • Sistem penyampaian masih belum cekap dan berkesan khususnya daripada aspek pemberian bantuan; dan
  • Sistem maklumat tidak menyeluruh dan tidak bersepadu.