Pengaruh Buku bagi Pembacanya
Pada era global ini kehidupan manusia tidak mampu melepaskan diri dari buku. Bahkan, kerana pengaruh yang kuat bagi kehidupan manusia, ada sekelompok ”buku” yang disebut sebagai ”the great book”, iaitu Quran, Injil, Taurat, Zabur, Weda, dan Tripitaka. Selain itu, dikenal pula ”buku-buku pengubah dunia”, iaitu Trias Politika, Das Kapital, De Principle, dan Uncle Toms Cabin.
Pada era global ini kehidupan manusia tidak mampu melepaskan diri dari buku. Bahkan, kerana pengaruh yang kuat bagi kehidupan manusia, ada sekelompok ”buku” yang disebut sebagai ”the great book”, iaitu Quran, Injil, Taurat, Zabur, Weda, dan Tripitaka. Selain itu, dikenal pula ”buku-buku pengubah dunia”, iaitu Trias Politika, Das Kapital, De Principle, dan Uncle Toms Cabin.
Secara terperinci D. Waples dkk. (1990) membahagi pengaruh buku bagi pembacanya menjadi lima kategori, iaitu :
(1)
pengaruh instrumental
(2) pengaruh prestise
(3) pengaruh pemantapan
(4)
pengaruh estetis dan apresiatif
(5) pengaruh pelepasan
Buku
dikatakan mempunyai pengaruh instrumental apabila membaca buku itu, pembaca
memperoleh informasi atau petunjuk yang dapat membantu pemecahan masalah yang
ditemui dalam kehidupannya. Buku dikatakan mempunyai pengaruh prestise apabila
setelah membaca buku, pembaca mampu memantapkan pola pikir, tingkah laku dan
sikapnya yang pada akhirnya dapat terangkat prestise dan martabatnya. Buku
dikatakan mempunyai pengaruh pemantapan (reinforcement) apabila setelah membaca
buku, manusia lebih mantap dalam mengambil langkah-langkah dalam kehidupannya.
Buku dikatakan dapat berpengaruh estetis dan apresiatif apabila dengan membaca
buku tersebut pembaca dapat terbina daya seni (estetika) dan apresiasinya
Terakhir, buku dikatakan mempunyai pengaruh pelepasan (respite) apabila dengan
membaca buku, yang bersangkuan mampu melepaskan diri dari keresahan dan
kegelisahan.
Pengaruh buku tersebut akan lebih terasa pada diri kanak-kanak. Para ahli pendidikan berpendapat bahawa dengan membaca buku, kanak-kanak akan berpengaruh dari segi perkembangan minat, sikap social dan emosi. Konsekuensinya, apabila buku yang dibaca berisi hal-hal yang negatif, maka perkembangan jiwa kanak-kanak juga mengarah ke negatif. Sebaliknya, apabila yang dibaca berisi hal-hal yang positif, maka perkembangan jiwa kanak-kanak pun positif. Karena yang diharapkan oleh semua pihak (:orang tua, pemerintah, pendidik) agar kanak-kanak berkembang secara positif, persediaan buku bagi kanak-kanak (buku bacaan, buku teks, dan sebagainya) haruslah buku yang memenuhi syarat positif.
Permasalahan yang segera muncul adalah buku bagaimkanak-kanakah yang memenuhi syarat positif bagi kanak-kanak? Buku dikatakan mempunyai syarat positif apabila mengandung hal-hal berikut, iaitu:
(a) mampu memperluas wawasan kanak-kanak;
(b) mampu menambah pengetahuan baru;
(c) mampu membimbing berfikiran konstruktif;
(d) mampu mengarahkan kreativiti;
(e) mampu menumbuhkan sikap moral, sosial, dan agama yang baik; dan
(f) mampu menuntut ke arah kehidupan
Buku dikategorikan “mampu memperluaskan wawasan kanak-kanak”. Misalnya, informasi tentang cara meminum ubat, cara mandi yang betul, makanan sihat, teman yang baik, dan sebagainya.
Buku dikategorikan “mampu menambah pengetahuan baru”
apabila buku tersebut berisi penjelasan tentang pengetahuan dan kelimuan
sederhana yang belum diketahui kanak-kanak. Misalnya, proses terjadinya gunung
meletus, proses terjadinya hujan, dan sebagainya.
Buku dikategorikan “mampu
membimbing berfikiran konstruktif” apabila buku tersebut berisi huraian atau deskripsi
yang dapat merangsang kanak-kanak untuk berfikir secara rasional. Misalnya,
cerita tentang kerugian malas belajar, keuntungan kanak-kanak yang berbaik
hati, dan sebagainya.
Buku dikategorikan “mampu mengarahkan kreativiti” apabila
buku tersebut berisi petunjuk yang dapat diterapkan oleh kanak-kanak dalam
kehidupannya. Misalnya, cara membuat burung dari kertas, cara membuat lampu
minyak, cara menjernihkan air, dan sebagainya.
Buku dikategorikan “mampu
menumbuhkan sikap moral, sosial, dan agama yang baik” apabila buku tersebut
berisi cerita faktual atau fiksi yang melibatkan tokoh-tokoh idola yang dapat dijadikan
inspirasi dalam kehidupan kanak-kanak. Misalnya, cerita pahlawan, tokoh agama,
dermawan cilik, dan sebagainya.
Terakhir, buku dikategorikan “mampu menuntut ke
arah kehidupan yang mandiri” apabila buku tersebut berisi cerita tentang solusi
atas masalah kehidupan. Misalnya, keberhasilan kanak-kanak desa yang sebatang
kara .
Syarat-syarat itulah yang secara ideal terdapat pada buku yang layak
sebagai bacaan kanak-kanak.
No comments:
Post a Comment