Bahasa
Inggeris (BI) didakwa kurang menarik minat
pelajar, sekali gus menjadi faktor mereka tidak mampu menguasai bahasa
itu
Kandungan buku juga dikenal pasti
tidak mempunyai kesinambungan antara satu topik dengan yang lain mengakibatkan pelajar
tidak faham, hilang fokus dan jemu seterusnya tidak berminat
untuk belajar BI.
Mendedahkan perkara itu, Pensyarah
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia Universiti Pendidikan Sultan Idris
(UPSI), Prof Emeritus Datuk Dr Isahak Haron, berkata bahan dalam buku teks
sedia ada lebih sesuai untuk pelajar yang sememangnya datang daripada keluarga
yang menuturkan BI di rumah.
Bagaimanapun,
katanya di Malaysia, kira-kira lebih 80 peratus pelajar tidak menjadikan
pertuturan BI sebagai amalan.
“Pendekatan
‘Communicative English’ (CE) yang menjadi bahan kurikulum dan kaedah pengajaran
diamalkan di Malaysia sejak lebih 20 tahun lalu kurang sesuai untuk keadaan
sekarang kerana manfaat pendekatan itu lebih menjurus kepada pelajar dari
negara yang sememangnya berkomunikasi dalam BI seperti Amerika Syarikat,
England serta Australia,” katanya.
Sebelum
ini, Kementerian Pelajaran dilaporkan membuat penilaian semula kurikulum
pengajaran Bahasa Inggeris kerana didapati gagal membantu pelajar menguasai
bahasa berkenaan.
Isahak
berkata, pendekatan CE kurang sesuai untuk diajar kepada pelajar di luar bandar
kerana kegunaan atau fungsi BI tidak meluas untuk komunikasi, pelajar hanya
belajar BI kira-kira sejam sehari dalam bilik darjah dan tidak menggunanya
sebagai bahasa komunikasi dalam kehidupan di luar bilik darjah.
Sebaliknya,
katanya, modul pembelajaran dengan pendekatan alternatif iaitu bahasa Inggeris
dalam konteks isi kandungan (English in context for content- ECC) lebih menarik
dan mudah diterima pelajar.
“Modul
ini memberi perhatian kepada tatabahasa, kosa kata dan budaya penggunaan
bahasa. Terbukti, ia mudah dipelajari dan guru juga mudah menggunakannya
sebagai bahan P&P apabila kajian dijalankan di UPSI.
“Murid
Tahun Satu pun seronok menguasai kosa kata menerusi ECC, mereka mampu memahami
kira-kira lima perkataan asas BI dalam masa hanya 10 minit dan tidak hairanlah
jika mereka boleh faham 300 perkataan dalam enam bulan serta boleh membaca buku
cerita asas BI,” katanya.
Sementara
itu, Profesor Bahasa dan Linguistik yang juga Pengarah Pusat Penerbitan
Universiti, Universiti Teknologi MARA (UiTM), Prof Datin Dr Hajibah Osman,
berkata penilaian itu perlu memberi tumpuan kepada kredibiliti tenaga pengajar
sama ada benar-benar sudah menguasai bahasa kedua itu dengan baik.
“Cara
penyampaian guru yang kreatif akan menarik minat pelajar kerana teknik
pengajaran biasa akan membuatkan sesi P&P menjadi bosan seterusnya
mengakibatkan pelajar tidak memberi tumpuan sepenuhnya,” katanya.
No comments:
Post a Comment