1. PENGENALAN
Tujuan garis panduan ini adalah untuk menerangkan
tentang proses pencetakan, penerimaan dan pembayaran baucar RM200 seperti yang
telah diumumkan oleh Y.A.B. Perdana Menteri Malaysia merangkap Menteri Kewangan
semasa Pembentangan Belanjawan 2012 pada 7 Oktober 2011 di Parlimen. Kerajaan
mencadangkan peruntukan sebanyak RM260 juta diberi bagi melaksanakan inisiatif
pemberian buku baucar berjumlah RM200. Inisiatif ini dijangka memberi manfaat
kepada 1.3 juta orang pelajar.
2. OBJEKTIF
Inisiatif ini dirangka untuk meringankan beban
perbelanjaan pembelian buku pengajian. Selain daripada itu, inisiatif ini
dijangka dapat memupuk minat membaca di kalangan rakyat Malaysia.
3. KRITERIA KELAYAKAN
Pelajar yang layak menerima bantuan Baucar Buku
1Malaysia (BB1M) adalah terdiri daripada:
a) Warganegara
Malaysia;
b) Lepasan SPM atau
setaraf dengannya yang sedang melanjutkan pengajian di pusat matrikulasi/
tingkatan 6/ Politeknik/ institusi pengajian tinggi dalam bidang diploma,
diploma lanjutan, ijazah, sarjana dan doktor falsafah;
c) Sedang
melanjutkan pengajian dan status aktif di pusat matrikulasi/ tingkatan 6/
institusi pengajian tinggi pada Januari 2012;
d) Pelajar yang
sedang melanjutkan pengajian secara sepenuh masa dan separa masa;
e) Pelajar yang
sedang mengikuti pengajian di bawah program kerjasama dan mendaftar di bawah
anak syarikat IPT berkenaan;
f) Menuntut
di institusi pengajian di bawah seliaan Kementerian Pengajian Tinggi atau
diiktiraf oleh Agensi Kelayakan Malaysia;
g) Pelajar di
Institusi Pendidikan Guru (IPG) di bawah program Ijazah Sarjana Muda Perguruan
(PISMP) tidak layak menerima baucar ini kerana telah diberi
elaun buku sebanyak RM600; dan
h) Pelajar yang
sedang mengikuti bidang Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) tidak
layak menerima bantuan ini kerana pelatih KPLI adalah pelatih
pra-perkhidmatan (telah diberi elaun).
4. TEMPOH PELAKSANAAN
Inisiatif ini adalah secara one-off bagi
sesi bermula 2012 sahaja. Baucar ini sah diguna pakai selama 3 bulan sahaja
iaitu 1 Januari sehingga 31 Mac 2012.
Setiap pelajar yang layak menerima baucar buku
berjumlah RM200 berupa baucar RM50 sebanyak 4 keping.
6. TATACARA PENGGUNAAN BAUCAR
a) Baucer akan
dicetak oleh Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB) dan seterusnya
mengedarkan kepada semua agensi/institusi;
b) Baucer ini
adalah untuk pembelian buku - buku akademik, jurnal, majalah ilmiah dan
peralatan pembelajaran berdasarkan keperluan IPT masing-masing;
c) Pelajar boleh
menggunakan baucar ini di mana-mana kedai buku yang menyertai pelaksanaan
inisiatif ini. Pelajar perlulah mengisi nama dan kad pengenalan di baucar tersebut.
Pelajar perlu menunjukkan kad pengenalan ketika menggunakan baucar ini;
d) Sekiranya amaun
pembelian adalah kurang daripada RM200, pelajar dibenarkan membeli peralatan
pembelajaran seperti buku catatan dan alat tulis. Baki baucar yang
tidak habis digunakan dianggap luput dan tidak boleh dituntut;
e) Jika amaun yang
dibeli melebihi RM200, pelajar perlu membayar sendiri dan tidak boleh
membuat tuntutan tambahan kepada Kerajaan;
f) Baucar
buku yang diterima tidak boleh ditukarkan dalam bentuk wang tunai;
g) Tempoh sah laku
baucar adalah selama 3 bulan sahaja;
h) Tuntutan bayaran
balik baucar akan dibuat oleh kedai buku terus kepada Bank Simpanan Nasional
(BSN). Tuntutan hanya boleh dilakukan sehingga 30 April 2012;
7. PENUTUP
a) Semua pihak
hendaklah mematuhi tatacara dan prosedur kewangan dalam pelaksanaan pemberian
baucar ini;
b) Dokumen
berkaitan pemberian baucar ini perlulah dikemas kini dan disimpan secara
teratur dan kemas bagi tujuan pemantauan dan pengauditan;
c) Sekiranya
terdapat sebarang pertanyaan berhubung pelaksanaan inisiatif ini bolehlah
menghubungi pelaksana masing-masing.
No comments:
Post a Comment