Menurut Prof.
Madya Dr Wan Hasmah Wan Mamat,Fakulti Pendidikan,Universiti Malaya,beliau telah
menghuraikan tentang kegunaan dan kepentingan buku teks dalam pembeljaran di
peringakat rendah,menengah dan tinggi.
APAKAH DIA BUKU TEKS?
• BUKU
ASAS YANG DIGUNAKAN BAGI P&P?
• BUKU
YANG MEMPERINCIKAN KEHENDAK SUKATAN
PELAJARAN/KURIKULUM?
• BUKU
YANG MEMBANTU GURU UNTUK MENGAJAR?
• BUKU
YANG MEMBANTU PELAJAR UNTUK BELAJAR?
• BUKU
YANG MEMBEBANKAN GURU DAN PELAJAR?
KEBAIKAN BUKU TEKS
• “ … MY
YEARS OF EXPERIENCE IN ATTEMPTING TO ASSESS TEACHING
EFFECTIVENESS
HEVE LED ME TO THINK THAT THE TEXTBOOK, MORE
THAN
NAY OTHER ELEMENT OF THE COURSE, DETERMINES STUDENT
LEARNING.”(McKeachie,
1994)
PANDANGAN LAIN
• WALAUPUN
PELBAGAI TOHMOHAN DAN PANDANGAN YANG
MENGATAKAN
BUKU TEKS TERLALU MENGANDUNGI BANYAK
INFORMASI
DALAM RUANG YANG SEDIKIT, PENGGUNAAN DENGAN
CARA
YANG BETUL DAPAT MEMBANTU PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
• DAN
MENARIK MINAT PELAJAR (ENGAGE & HOLD STUDENTS
INTEREST)
• APA
PANDANGAN ANDA TENTANG BUKU TEKS PENDIDIKAN MORAL?
LIMITASI BUKU TEKS
• TERLALU
BANYAK MAKLUMAT
• PRESENTATION
KURANG MENARIK
• ELEMEN
SENSITIF YANG PERLU TIDAK DAPAT DITEROKAI
• BAHAN
TAMBAHAN YANG PERLU TIDAK DISERTAKAN
• KESESUAIAN
MENGIKUT TAHAP PELAJAR
CIRI BUKU TEKS
• TEKS
UTAMA – MENYEDIAKAN MINDA PELAJAR KE ARAH TAJUK
• BAHAGIAN
SOALAN – MEMBANTU PELAJAR MEMBERI FOKUS SEMASA
PEMBACAAN
• TAJUK
DAN TAJUK KECIL – MEMBANTU PELAJAR MENENTUKAN FOKUS
UNTUK PEMBELAJARAN SETERUSNYA
• GRAF,
JADUAL, GAMBAR GRAFIK DAN LAIN LAIN – BERFUNGSI
SEBAGAI INFORMASI TAMBAHAN, PRESENTASI
VISUAL INI MEMBANTU
MENARIK MINAT PELAJAR
• INDEX,
GLOSARI MEMBANTU PELAJAR MENCARI MAKNA YANG
BERKAITAN TEKS
BUKU PANDUAN GURU
- PENDEKATAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
- CARA MENGGUNAKAN BUKU PANDUAN GURU
- TEKNIK PENGAJARAN & PEMBELAJARAN (TINGKATAN 2)
- PANDUAN MENGENDALIKAN SETIAP BAB
- HASIL PEMBELAJARAN
- LANGKAH PENGAJARAN BAGI SETIAP AKTIVITI
- PANDUAN JAWAPAN
TIPS MENGGUNAKAN BUKU TEKS
• TENTUKAN
NILAI YANG DIFUKOSKAN
• RANCANG
WAKTU YANG PERLU DIAMBIL BAGI NILAI TERSEBUT
• KENAL
PASTI OBJEKTIF PEMBELAJARAN MENGIKUT KESESUAIAN
WAKTU PENGAJARAN
• LIHAT
KESELURUHAN BAB BAGI NILAI TERSEBUT
• TENTUKAN
BAHAGIAN YANG AKAN DITEROKA SEMASA P&P –
MENGIKUT OBJEKTIF & TIDAK SEMESTINYA
MENGIKUT URUTAN YANG
TERDAPAT DALAM BUKU TEKS
• TENTUKAN
BAHAN TAMBAHAN YANG PERLU
• PILIH
PENDEKATAN YANG SESUAI
• KENAL
PASTI TEKNIK PENGAJARAN
• JALANKAN
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN DI BILIK DARJAH
• RANCANG
AKTIVITI SUSULAN/PEGUKUHAN JIKA PERLU – BOLEH
MENGGUNAKAN CADANGAN AKTIVITI DALAM TEKS
No comments:
Post a Comment