Pages

Friday 27 January 2012

Buku dalam Pendidikan





Dalam dunia pendidikan, buku merupakan sebahagian daripada pendidikan. Dengan buku, pelaksanaan pendidikan dapat berjalan lebih lancar. Tenaga dapat mengelola kegiatan pembelajaran secara efektif dan efisien. Atas dasar itulah, bangsa-bangsa Eropa (yang termasuk bangsa maju) berpendapat bahwa ”education without book is unthinkable”.


Sebagai bangsa yang maju, kita patut tidak berseberangan pendapat dengan bangsa Eropa tentang buku. Buku hendaknya menjadi perhatian utama, mulai dari pengadaan (baca: penulisan), penggandaan, sampai dengan penyeberannya. Dari segi pengadaan, buku-buku yang ditulis hendaknya diarahkan pada peningkatakan wawasan dan perkembangan jiwa yang positif, tidak hanya masalah iptek (ilmu pengetahuan dan teknologi), tetapi juga masalah sosial dan imtak (iman dan takwa). Dengan demikian ada keseimbangan antara perkembangan pemikiran dan kejiwaaan. Inilah yang biasa disebut ”manusia utuh” itu. Dari segi penggandaan, buku-buku yang telah ditulis hendaknya diproduksi secara proporsional dan memadai. Oleh karena tu, pemerintah hendaknya mengalokasikan anggaran yang cukup untuk itu. Pihak swasta pun sebaiknya terlibat dalam penggandaan ini walaupun dalam bentuk transaksi bisnes. 

Dari segi penyebaran, buku yang telah digandakan hendaknya disebarkan secara merata. Jangan hanya diarahkan ke kota-kota besar saja. Daerah terpencil juga perlu mendapatkan perhatian utama. Dengan demkian, akan terjadi keseramataan perkembangan wawasan. Berkait dengan penyebaran buku ini, niat pemerintah untuk program buku murah perlu mendapatkan respons positif dari masyarakat.
Buku-buku yang dapat dimanfaatkan dalam dunia pendidikan mempunyai pelbagai jenis. Namun demikian, apabila dilihat dari segi isi dan fungsinya, buku pendidikan setidak-tidaknyanya dapat di bahagikan menjadi tujuh jenis, aitu sebagai berikut.

Buku acuan, iaitu buku yang berisi informasi dasar tentang bidang atau hal tertentu. Informasi dasar atau pokok ini bisa dipakai acuan oleh guru untuk memahami sebuah masalah.
Buku pegangan, iaitu buku berisi huraian terperinci dan teknik tentang bidang tertentu. Buku ini dipakai sebagai pegangan tenaga pengajar untuk menyelesaikan dan menganalisis permasalahan yang akan diajarkan kepada siswa.
Buku Mempunyai Pelbagai Corak


Buku teks atau buku pelajaran, iaitu buku yang berisi huraian bahan tentang mata pelajaran atau bidang tertentu, yang disusun secara sistematik untuk tujuan orientasi pembelajaran, dan perkembangan siswa. Buku ini dipakai sebagai prasarana belajar dalam kegiatan pembelajaran di sekolah.

Buku latihan, iaitu buku yang berisi bahan-bahan latihan untuk memperoleh kemampuan dan keterampilan tertentu. Buku ini dipakai oleh siswa secara periodik agar memiliki kemahiran dalam bidang tertentu.

Buku kerja atau buku kegiatan, iaitu buku yang difungsikan siswa untuk menuliskan hasil pekerjaan atau hasil tugas yang diberikan guru. Tugas-tugas ini biasanya ditulis di buku kerja tersebut atau secara lepas.

Buku catatan, iaitu buku yang difungsikan untuk mencatat informasi atau hal-hal yang diperlukan dalam studinya. Dengan buku catatan ini, siswa dapat mendalami dan memahami kembali dengan cara membaca ulang pada kesempatan lain.

Buku bacaan, iaitu buku yang memuat kumpulan bacaan, informasi, atau huraian yang dapat memperluas pengetahuan siswa tentang bidang tertentu. Buku ni dapat menunjang bidang studi tertentu dalam memberikan wawasan kepada siswa.

Pandangan ahli pendidikan terhadap buku teks iaitu kehadiran buku teks di dunia pendidikan dipengaruhi oleh ahli pendidikan dengan pelbagai versi. Ada yang bersikap negatif, ada yang bersikap positif, dan adapula yang bersikap moderat. Ketiga-tiga pandangan yang ini didasari oleh alasan yang mempunyai pandangan antara satu sama lain.

Walaupun buku mempunyai pelbagai pandangan dari pelbagai ahli pendidikan tetapi buku tetap merupakan sumber ilmu bagi pelajar sekolah dan universiti.

No comments:

Post a Comment