Pages

Saturday 7 January 2012

Buku dan Perpustakaan


Ada pelbagai sumber yang mengolah sejarah tentang buku. Buku pertama disebutkan lahir di Mesir pada tahun 2400-an SM setelah orang Mesir menciptakan kertas papirus. Kertas papirus yang berisi tulisan ini digulung dan gulungan tersebut merupakan bentuk buku yang pertama. Ada pula yang mengatakan buku sudah ada sejak zaman Sang Budha di Kemboja kerana pada saat itu Sang Budha menuliskan wahyunya di atas daun dan kemudian membacanya berulang-ulang. Berabad-abad kemudian di China, para cendekiawan menuliskan ilmu-ilmunya di atas lidi yang diikatkan menjadi satu. Hal tersebut memengaruhi sistem penulisan di China di mana huruf-huruf China dituliskan dari atas ke bawah.


Buku yang dibuat dari kertas baru ada setelah China berhasil menciptakan kertas pada tahun 200-an SM dari bahan dasar bamboo yang di ditemukan oleh Tsai Lun. Kertas membawa banyak perubahan pada dunia. Pedagang Muslim membawa teknologi penciptaan kertas dari China ke Eropa pada awal abad 11 Masihi. Di sinilah industri kertas bertambah maju. Ditambah dengan penciptaan mesin cetak oleh Gutenberg.Perkembangan dan penyebaran buku mengalami revolusi. Kertas yang ringan dan tahan lama dikumpulkan menjadi satu dan terciptalah buku.


Pecinta buku biasanya digelar sebagai seorang bibliofil atau kutu buku.Koleksi buku kebiasaanya di simpan di perpustakaan.


Apa itu Perpustakaan?


Perpustakaan adalah sebuah koleksi buku dan majalah. Walaupun dapat diertikan sebagai koleksi peribadi perseorangan, namun perpustakaan lebih umum dikenali sebagai sebuah koleksi besar yang dibiayai dan di operasikan oleh sebuah kota atau institusi, dan dimanfaatkan oleh masyarakat.


Tetapi, dengan koleksi dan penemuan media baru selain buku untuk menyimpan informasi, banyak perpustakaan kini juga merupakan tempat penyimpanan atau akses seperti, mikrofilm, mikrofiche, tape audio, CD, LP, tape video dan DVD, dan menyediakan fasiliti umum untuk mengakses gudang data seperti CD-ROM dan internet.


Perpustakaan juga dapat diertikan sebagai kumpulan informasi yang bersifat ilmu pengetahuan, hiburan, rekreasi, dan ibadah.


Oleh kerana itu, perpustakaan moden telah didefinisikan kembali sebagai tempat untuk mengakses informasi dalam pelbagai format, dan mengetahui informasi buku yang disimpan dalam perpustakaan.Dalam perpustakaan moden ini ,selain kumpulan buku tercetak, sebahagian buku dan koleksinya ada dalam perpustakaan digital iaitu yang boleh di akses melalui internet.


Peranan Perpustakaan


 

Perpustakaan merupakan keupayaan untuk memelihara dan meningkattkan efisiensi dan efektifitas proses pembelajaran. Perpustakaan yang mempunyai organisasi baik dan sisitematik, secara langsung atau pun tidak langsung dapat memberikan kemudahan bagi proses pembelajaran di sekolah .Hal ini, dapat dikaitkan dengan kemajuan bidang pendidikan dan dengan adanya peningkatan cara pembelajaran yang dirasakan tidak dapat dipisahkan dari masalah penyediaan fasiliti.


Tujuan perpustakaan

 

Tujuan perpustakaan adalah untuk membantu masyarakat pelbagai peringkat umur dengan memberikan kesempatan dan dorongan agar mereka:


a. Dapat mendidik dirinya sendiri secara berterusan
b. Dapat melakukan tanggapan dalam kemajuan hidup, sosial dan politik 
c. Dapat memelihara kemerdekaan dan menjadi masyarakat yang lebih baik
d. Dapat mengembangkan kemampuan berfikir kreatif, membina rohani dan dapat menggunakan    kemampuannya untuk menghargai hasil seni dan budaya manusia
e. Dapat meningkatkan tarap kehidupan
f. Dapat menjadi warganegara yang baik dan dapat melibatkan diri secara aktif dalam pembangunan nasional dan mewujudkan silaturrahim antara masyarakt.
g. Dapat menggunakan waktu lapang dengan baik dan bermanfaat bagi kehidupan peribadi dan sosial

Hubungan perpustakaan dengan buku

 

Perpustakaan dan buku adalah dua kata yang saling berkaitan. Kerana di perpustakaan bahan pustaka dikumpulkan, diproses, dan disebarluaskan kepada para pembaca. Walaupun koleksi perpustakaan di negara kita sebahagian besar merupakan buku atau book material namun sebahagian perpustakaan di negara kita memiliki koleksi berupa non-book material seperti film, kaset film strip, slides, piringan hitam, peta, globe, dan sebagainya.



No comments:

Post a Comment